Keresőoptimalizálás: mi az és mire jó?

Kevesen ismerik ezt a fogalmat, hogy keresőoptimalizálás, pedig nap-mint nap találkozunk vele, mégha nem is tudunk róla.

Mi is az a keresőoptimalizálás?

Az internetet a magyar lakosság döntő többsége használja, és az internetes keresőket is mindenki, aki internethez jut. Magyarországon pedig a Google keresője az egyeduralkodó.

Az hogy egy keresésre a Google milyen találatokat ad elénk nem csak a véletlen műve. Egyrészt ott áll mögötte a Google rendkívül összetett algoritmusa, másrészt az ezt kihasználó keresőoptimalizáló szakemberek tudása.

A keresőoptimalizálás lényege, hogy megpróbáljuk a weboldalakat Google baráttá tenni, hogy az minél jobb helyet érjen el a találati listán. Bár a Google algoritmusa titok, valójában a keresőoptimalizálási szakemberek különböző tesztekkel és hatalmas tanulmányokkal a fontosabb rangsorolási szempontokat ki tudják találni.

Miért fontos, hogy valaki jobb helyet érjen el a találati listán? Azért hogy weboldalának több látogatója legyen, ahol aztán több hirdetést néz meg, vagy éppen több terméket, vagy szolgáltatást vásárol meg. Az internet ma már óriási üzlet és hasonlóan jelentős véleményformáló szerepe. Aki egy-egy fontos kifejezésre az első helyen található meg a találati listán az rengeteg ügyfelet szerezhet.

Sajnos ebben a játszmában csak az első tíz helyezett lehet a nyerő. A mögötte lévő több ezer találatra a keresők már alig kíváncsiak. Ha egy szóra 1 millióan keresnek rá egy hónapban , abból több mint 950 ezer az első tíz találatra kattint, és az első helyezet elviszi a kattintások harmadát is.

Ezért van óriási jelentősége a keresőoptimalizálásnak, hiszen egy cég sikere, vagy bukása is múlhat rajta. Ma már a keresőoptimalizálás egyre összetettebb és olyan szakmává vált, amelynek híreit a szakemberek naponta követik, a keresőoptimalizálással foglalkozó portálokon.

Éppen ezért ha rákeresünk egy kifejezésre a Google keresőjében jó eséllyel az első találatok szinte biztos, hogy optimalizálva vannak, hiszen e nélkül aligha kerülhetnének olyan előkelő helyre. Naponta találkozunk hát vele, mégsem tudunk róla.

Min múlik egy oldal helyezése?

Bár a Google rangsoroló algoritmusa titkos a főbb tényezőket mégis ismerjük, mégha azok súlyával nem is vagyunk teljesen tisztában.

A keresőoptimalizálás Szent Grálja a link. A Google-t ennek felismerése emelte a többi kereső fölé még a 2000-es évek elején. Ha egy weboldal meghivatkozik egy másikat, linkel rá, akkor az olyan mint egy szavazat az emberek világában. Az a weboldal, amelyre sokan hivatkoznak vélhetően tekintélyes, hiteles forrás, így hát előrébb kerül a Google találati listáján. Ez volt az alapelv. Ma már ez sokkal bonyolultabb és összetettebb. Nem mindegy ki hivatkozik kire, a linkek vélhetően bizalmat is átadnak, és nem mindegy milyen kifejezéssel linkeljük az adott oldalt. Bár ma már a Google algoritmusa sokkal összetettebb, az alap és a legfontosabb tényező a linkerő.

A második tényező maga a tartalom. Nyilván ha beütünk egy kifejezést a Google először azt nézi meg, hogy az adatbázisában szereplő weboldalak közül melyik az ami releváns a keresésünkre. Hiába erős az Index, és hivatkoznak rá sokan, ha az általunk keresett kifejezés soha nem jelent meg egyik cikkében sem, nem fog előrekerülni a találati listán.

Ha a Google kiválogatta a weblapok közül azokat, amelyek relevánsak a mi keresésünkre, akkor a következő lépés azok tartalmának értékelése. Mennyire részletes az adott cikk, mennyire találhatóak meg kapcsolódó kifejezések szinonímák, mennyire érthető a szövegezés, segítik-e ábrák, videók, felsorolások az adott téma megértését. Ezek és sok más tartalmi tényező az, ami alapján a Google eldönti, hogy az adott keresésre, melyik a leghasznosabb találat a tartalom alapján.

A harmadik szempont a felhasználói élmény. A Google ellenőrzi, hogy vajon más már keresett-e az adott kifejezésre, és ha igen mennyire volt elégedett az adott weboldallal. Vajon néhány másodperc múlva visszafordult és újabb weboldalra kattintott rá, ahol aztán hosszú ideig elidőzött? Ha igen, vélhetően ez a második találat jobb, mint az első, tehát feljebb kell vinni a találati listán. A számos rejtett módon próbálja meg meghatározni a felhasználói élményt és ez alapján módosítani a találati listát.

Oké, de miért fontos nekem mindez?

Egyszerű felhasználóként nem akarok más, csak minél jobb találati listát, ami minél gyorsabban és pontosabban megválaszolja a kérdésemet.

Ha weboldaltulajdonos vagyok, akkor már más a helyzet. Akkor már az az érdekem, hogy weboldalam minél több látogatót érjen el a keresőből. Ehhez pedig ismernem kell a Google algoritmusait, vagy legalábbis a főbb elemeit, vagy legalább a keresőoptimalizálás alapelemeit.

Hiába csinálok egy tökéletes webáruházat, ha senki nem hivatkozik rám, és senki nem talál meg. A netkorszak elején elegendő volt elindulni, ma már azonban nagy a verseny, és több kell a sikerhez.

Egyrészt jó felhasználói élmény, azaz, hogy visszatérjenek a látogatók. Jó, ha sok egyedi vélemény, értékelés is található a termékeim alatt. Ez jó a felhasználóknak, de a keresőnek is, hiszen így az oldal tartalomgazdagabb mint a sok száz többi webáruház.

És persze kell sok link is, ami az algoritmus alapja. Persze a linkeknek természetesnek kell lenniük. Ha vásárolom a linket, az már ütközik a Google irányelveivel és büntetést eredményezhet.

A keresőoptimalizálás alapja nem más mint olyan weboldal készítése, amit szeretnek az emberek, meghivatkozzák és visszatérnek oda, ahol sok hasznos információ megtalálható. Ez látszólag egyszerű, de ott ahol naponta több tíz millió új weblap és blogbejegyzés, és webshop termékoldal születik máris nem olyan egyszerű a helyzet. Meg kell tanulni, hogy ahogy az offline világban, úgy az online világban is ki kell tűnni. A keresőoptimalizálási szakember ennek technikai és marketingismeretei gyűjti össze és alkalmazza a weblapokon.

És hogy visszakanyarodjunk indító bekezdésünkhöz. Az amit látunk, amikor egy keresést megfogalmazunk múlik a Google-n, de múlik azon is amit keresőoptimalizálásnak nevezünk, és amiről, remélhetőleg már egy kicsit többet tudunk.

Add a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.