Tévézés helyett is számítógép…

Átalakulóban vannak a szokásaink. Míg nemrégiben még arról cikkeztek, hogy a tévé előtt eltöltött sok idő miatt keveset mozog a magyar, addig ma az internetezéssel töltött órák száma a nagyobb. Az is gyakran előfordul, hogy párhuzamosan tévézünk és internetezünk. Egy biztos: a mozgásszegény életmód megmaradt.

Tévé, internet és még mi minden más

A televízió megjelenésével átalakultak az emberek társadalmi szokásai. Míg korábban esténként átmentek egymáshoz és beszélgettek, addig a tévék megjelenésével elmagányosodtak az emberek. Hiába lakunk most már egymáshoz közel, azt sem tudjuk, ki a szomszédunk, jó, ha egyáltalán köszönőviszonyban vagyunk vele. Amint hazaérünk, nyúlunk a tévéirányító után, és míg el nem alszunk, addig „megy” a televízió. Sajnos ez a negatív tendencia átöröklődik a gyermekeinkre is, akik ezt a negatív példát látják, és az ő szórakozási lehetőségei között is első helyen fog állni a tévézés.

Ma annyival árnyaltabb a kép, hogy a fiatalabb generációk a tévézés helyett inkább internetezéssel múlatják az időt, számukra érdekesebb egy-egy közösségi oldal, egy videómegosztó vagy zenei portál, mint a tévéműsorok. A hírek gyakorlatilag azonnal elérhetők, szemben a televízióműsorok késleltetett hírműsoraival, így az internetezésre való átszokás teljesen érthető. A baj ezzel csak az, hogy az internetezés is ugyanolyan ülő, mozgásszegény életmódot követel, mint a tévézés,emiatt a mozgásos tevékenységek ismét csak háttérbe szorulnak.

További hátránya az internetezésnek, hogy könnyű belefeledkezni, és az internet előtt ülve csak úgy repülnek az órák, emiatt gyakran csak későn kerülnek ágyba a fiatalok. Pedig az alvás nagyon fontos a szervezet megfelelő működése szempontjából, az alváshiány hátrányos következményeiről itt olvashat.

Mindezeken túlmenően ma ennél még tovább kell mennünk, mert igen gyakori szokássá vált, szintén elsősorban a fiatalabbak körében, hogy kombináljuk a fenti kikapcsolódási formákat: tévénézés közben nyomogatjuk az okostelefonunkat, miközben internetezünk, vagy dolgozunk a laptopon, és még ki tudja, mi minden mást is csinálunk közben. Már-már úgy tűnik, hogy az információéhségünk óriási, és nem elég egy csatornán „etetni” az agyunkat, muszáj azt több felől megtenni. Pedig az agyunknak is szüksége van a kikapcsolódásra, a feltöltődésre, ezt szolgálja az alvás is és a mozgással töltött percek.

Válts egészséges életmódra!

Az életmódváltás persze nem a legegyszerűbb dolgok egyike, de ha idejében elkezdjük, sikerülni fog. Természetesen nem azt mondjuk, hogy az idősebb korosztálynak lehetetlen életmódot váltani, de minél idősebb valaki, annál nehezebben változtat megrögzött szokásain. Próbáljuk a váltást átmenettel véghezvinni, ne drasztikusan, mert akkor még az élettől is elmehet a kedvünk! Tervezzük meg, hogy az életmódváltásunk mire fog irányulni, min szeretnénk változtatni, milyen célokat szeretnénk elérni, és ahhoz milyen lépéseken keresztül vezet az út. Az életmód-váltás nem csupán a több mozgást jelenti, az életünk minden területére ki kell terjednie: sport, étkezés, alvás, tudatos tevékenységek, stb.

A jutalmunk pedig kétségkívül nem lesz más, mint az egészséges életmód, amelyben tudunk a lényegi dolgokra koncentrálni, és csak azt tartjuk meg, ami előrevisz, lelkesít, és kidobjuk, ami visszahúz.

Add a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.